Uutuus

Pyöräillen ja purjehtien kauniissa KroatiassaAdrianmeren saarilla ja rannikolla

Lähde Kroatiaan pyöräilemään Adrianmeren rannoille. Matka alkaa ja päättyy Dubrovnikissa ja viikon aikana pyöräilemme kauniin vehreässä luonnossa muun muassa Bracin, Hvarin ja Korculan saarilla. Käymme historiallisissa rannikkokaupungeissa ja pysähdymme uimaan rannoille kirkkaansiniseen veteen. Paratiisista toiseen siirrymme laivalla, jonka pienehköissä hyteissä on ilmastointi sekä oma wc ja suihku. Unohtumaton matka kuvankauniiseen Kroatiaan, jota muistelet vielä pitkään sen jälkeenkin.

Tärkeää tietoa

Maat: Kroatia

Matkatyyppi: Pyöräilymatka - Risteily - vaikeustaso 1, helppo

Matkan pituus: 8 päivää

Ryhmän koko: 14-18 henkeä

Viisumi tarvitaan: Ei

Kohokohdat

  • Pyöräily Mljetin kansallispuistossa
  • Rauhaisa ja vehreä Konavlenlaakso
  • Uiminen Golden Horn Beachillä Bracilla
  • Marco Polon synnyinpaikka Korcula
  • Peljesacin niemimaan viiniviljelmät ja Vucinen ranta

Päiväohjelma
Kesä 2019 (lähtö: 18.5.) 

Päivä 1 – Matka Kroatiaan alkaa
Kun reittilento saapuu perille Dubrovnikiin, on Tema-opas vastassa lentoasemalla ja siirrymme yhdessä satamaan, jossa aluksemme odottaa. Alus on kotimme seuraavan viikon ajan. Satamasta on lyhyehkö kävelymatka Dubrovnikin viehättävään vanhaan kaupunkiin, jota ehdit tutkimaan omin päin. 

Päivä 2 – Konavle
Heti Dubrovnikin eteläpuolella, Montenegron rajalla on Konavlen alue. Vuosisatojen ajan on Konavlen seutu onnistunut säilyttämään perinteisen maaseutuluonteensa ja alueella on useita historiallisia jäänteitä, luostareita ja kartanoita, joissa ennen asui Dubrovnikin yläluokkaista väkeä.

Tänä ensimmäisenä pyöräilypäivänä tutustumme ajopeleihimme ja pyöräilemme asfaltoiduilla teillä läpi pienin kylien, vehmaassa maisemassa viiniviljelmien ja oliivipuulehtojen keskellä. Välillä sypressit reunustavat tietä ja kauempana taustalla häämöttää koko ajan Snijeznicavuori. 

Perillä Ljutassa käymme vanhassa myllyssä ja maistelemme seudun erikoisuuksia ennen kuin palaamme Dubrovnikiin laivalle lounaalle. Iltapäivällä halukkaat voivat lähteä vielä lisämaksulliselle retkelle vaikuttavalle Dubrovnikin kaupungin muurille, jolla on monta tarinaa kerrottavanaan (retkellä on oppaana englanninkielinen paikallisopas ja se varataan ja maksetaan paikan päällä).   

Päivä 3 – Kalypson saari Mljet ja sen vihreä kansallispuisto
Aamiaisen jälkeen nostamme ankkurin, irrotamme köydet ja laiva suuntaa kohti hunajasaarta tai Kalypson saarta, joiksi Mljetiä myös kutsutaan. Monien asiantuntijoiden mukaan Mljetin täytyy olla Homeroksen kuvailema tarujen saari Ogygia, jossa Kalypso-nymfi piti Odysseusta vankina seitsemän vuoden ajan tämän paluumatkalla Troijasta. Saaren nimi Mljet tulee vanhasta kreikankielisestä hunajaa tarkoittavasta sanasta.

Suuresta osasta saarta tehtiin vuonna 1960 kansallispuisto sen runsaan, tiheän ja harvinaisen kasvillisuuden johdosta. Pyöräretkemme reitti kulkee halki kansallispuiston metsien ja ohi kahden järven, joissa on murtovettä ja joissa viihtyvät simpukat ja osterit. Suuremmalla järvellä on Neitsyt Marialle omistettu luostari. Ajamme sora- ja asfalttiteitä läpi maalauksellisen Govedarin kylän ja takaisin Pomenan satamaan. Yön vietämme laivalla Pomenan satamassa. 

Päivä 4 – Hvar,  kaunis laventelisaari
Suuntaamme tänään laivalla pohjoiseen pitkin Dalmatian rannikkoa yhdelle saariston suuremmista saarista, Hvarille. Koska saari sijaitsee keskeisellä paikalla Adrianmeren purjehdusreitillä, on sillä ollut suuri strateginen merkitys kautta historian. Keskiajalla kun venetsialaiset hallitsivat suurta osaa Adrianmerestä, oli Hvar erittäin tärkeä tukikohta.

Hvarilla paistaa aurinko niin, että sitä pidetään Adrianmeren aurinkovarmimpana paikkana ja toivon mukaan aurinko paistaa myös vierailumme ajan. Laventeli viihtyy saarella hyvin ja Hvarin laventelia pidetään Euroopan laadukkaimpana. Laventeli onkin tyypillinen tuliainen Kroatiasta. 

Pyöräretkemme jälkeen nousemme taas alukseen ja ankkuroimme yöksi Jelsan satamaan tai vaihtoehtoisesti jatkamme vielä purjehdusta Bracin saarelle Bolin satamaan. Yövymme siis joko Jelsan- tai Bolin satamassa.

Päivä 5 – Pyöräily Bolin Golden Horn -rannalle
Aamupäivällä tutustumme uuteen saareen Braciin ja sen rantaelämään. Bol on saaren vanhin kaupunki ja siellä on monia jäänteitä, jotka todistavat sen vanhoista juurista. Bol on kuitenkin kuuluisa Kroatian tunnetuimmasta ja valokuvatuimmasta rannastaan Zlatni Ratista (Golden Horn). Sarvi, toisin sanoen niemen hiekkainen kärki, muuttaa suuntaa tuulten ja virtausten mukaan, mutta aina sitä ympäröi kirkas vesi, joka houkuttelee niin matkailijoita kuin paikallisiakin asukkaita. Sinulla on hetki aikaa nauttia rannasta ja nautittuamme sitten lounaan laivalla suuntaamme kohti mannerta ja Makarskan Rivieraa. 

Makarska sijaitsee meren ja jyrkkärinteisten Biokovovuorten välissä. Nykyään Makarskan Rivieraksi kutsuttu alue käsittää useita viehättäviä pikkukyliä rannikolla. Tiheä pinjametsä ulottuu rinteiltä aina alas houkutteleville rannoille ja valkoiset vuorenhuiput muodostavat hienon vastakohdan siniselle taivaalle. 

Halukkailla on vielä mahdollisuus lähteä iltapäivällä mukaan valinnaiselle, maksuttomalle puolipäiväretkelle Splitiin tutustumaan kauniiseen ja historiallisesti merkittävään kaupunkiin. 

Päivä 6 – Marco Polon Korčula
Tänään purjehdimme etelään Pelješacin salmeen ja vanhaan kreikkalaiseen Melaina Corcyran (Mustan Korfun) siirtokuntaan. Nyt saaren nimi on Korčula, ja jotkut väittävät suuren löytöretkeilijän Marco Polon syntyneen saarella niihin aikoihin kun saarta keskiajalla hallitsivat venetsialaiset. 

Pyöräilemme pitkin saaren kaunista pohjoisrannikkoa, josta on näkymä Pelješacin niemimaalle. Reitti kulkee läpi pienten kylien aina itärannikon niemelle ja vanhaan Lumbardan kalastajakylään. Täällä on pari houkuttelevaa hiekkarantaa. Hiekkaisessa maaperässä viihtyy hyvin myös viiniköynnös ja poikkeamme jollekin pienelle, yksityiselle viinitarhalle maistelemaan sen viiniä. 

Päämäärämme on kunnianarvoisa Korčulan kaupunki, joka muistuttaa Dubrovnikia venetsialaisen arkkitehtuurinsa, puolustusmuuriensa ja terrakottan väristen tiilikattojensa ansiosta. 1400-luvulta alkaen on Korčulassa tanssittu miekkatanssia, moreskaa. Huolimatta todennäköisesti espanjalaisesta alkuperästään on miekkatanssi yksi saaren värikkäimmistä perinteistä ja Korčula on ainoa paikka, jossa perinne edelleen elää. Keskikesällä tanssia esitetään näytöksissä vanhankaupungin aukiolla torstaisin. 

Päivä 7 – Pelješacin niemi ja Elafitin saaret
Pelješacin niemimaa tunnetaan tummanpunaisista viineistä ja kirkkaansinisestä taivaasta. Maasto on mäkistä, mutta pyöräilemme melko tasaisella rantatiellä, jolta on näkymä merelle. Nyt voit polkea itsesi hikiseksi, sillä päämäärämme on kaunis Vucinen lahti, jossa vesi on virkistävää ja poikkeuksellisen kirkasta. 

Palattuamme laivalle nautimme lounaan ja suuntaamme edelleen kohti etelää ja Elafitin saaria. Nämä kolmetoista saarta muodostavat oman pienen saaristonsa Dubrovnikin lähellä. Mantereella, Dubrovnikista noin 35 km pohjoiseen on kirkasvetisen lahden pohjukassa suojaisa Slanon satama, jossa vietämme matkan viimeisen yön. 

Päivä 8 – Kotiinpaluu
Nyt on tullut aika nousta laivasta ja lähteä bussilla jo kohti lentokenttää. Jos aikataulu sallii, pidämme vielä Dubrovnikissa pienen tauon matkanteossa ennen kuin suuntaamme Dubrovnikin lentoasemalle. 

Kaikki tämä sisältyy matkaan

• Edestakainen reittilento Helsinki – Dubrovnik
• Muut ohjelman mukaiset kuljetukset
• Majoitus aluksella, alemman kannen hytissä
• 7 aamiaista
• 6 lounasta
• Polkupyörän vuokra
• Sisäänpääsymaksut ohjelman mukaisesti
• Tema-oppaan palvelut

MATKATIETOA

Päivä 1
Reittilento Helsinki – Dubrovnik. Bussikuljetus satamaan, noin 20 km. Seitsemän yöpymistä Otac Nikolalla tai vastaavalla aluksella, ensimmäiset kaksi yötä Dubrovnikin satamassa.

Päivä 2
Pyöräily Cilipi – Ljuta, noin 14 km. Aamiainen ja lounas.

Päivä 3
Laivamatka Dubrovnik – Mljet, noin 3,5 tuntia. Pyöräily Pomena – Mljetin kansallispuisto, noin 16 km. Aamiainen ja lounas. Yö Pomenan satamassa.

Päivä 4
Laivamatka Mljet – Hvar, noin 4–5 tuntia. Pyöräretki Hvarilla, noin 26 km. Aamiainen ja lounas. Yö Jelsan satamassa Hvarilla tai vaihtoehtoisesti Bolin satamassa Bracilla.

Päivä 5
Laivamatka Hvar – Brac – Makarska, noin 4 tuntia. Pyöräily Bracin saarella Golden Horn -rannalle, yhteensä noin 14 km. Aamiainen ja lounas. Yö Makarskan satamassa.

Päivä 6
Laivamatka Makarska – Korčula, noin 4 tuntia. Pyöräily Racisce – Lumbarda – Korčulan kaupunki, noin 14 km. Aamiainen ja lounas. Yö Korčulan satamassa.

Päivä 7
Laivamatka Korčula – Pelješac – Slano, noin 4 tuntia. Pyöräily Trstenik – Zuljana, noin 18 km. Aamiainen ja lounas. Yö Slanon satamassa.

Päivä 8
Bussi- tai laivamatka Slano – Dubrovnik ja kuljetus lentokentälle, yhteensä noin 56 km. Reittilento Dubrovnik – Helsinki. Aamiainen.

Kroatia

Asukasluku 4,55 milj.Pinta-ala 56 542 km²Valuutta Kuna (HRK)Kieli Kroaatti (virallinen kieli) ja serbiaUskonto Roomalaiskatolisia n. 76 % ja ortodokseja 11 %, lisäksi muslimeja ja protestanttejaAikaero Suomen aika -1 t.

Hyvä tietää

Matkan hintaan sisältyy
Edestakainen reittilento Helsinki – Dubrovnik, majoitus jaetussa kahden hengen hytissä alemmalla kannella (Lower Deck), Tema-oppaan palvelut, polkupyörän vuokra sekä matkaohjelman mukaiset kuljetukset, ateriat, retket ja sisäänpääsymaksut ellei muuta mainita.

Ylemmän kannen hytti lisämaksusta, eri tilauksesta (lisämaksu noin EUR 200 / henkilö).

Yhden hengen huone lisämaksusta (tarkista hinta nettisivuilta varauksen hintaerittelystä tai asiakaspalvelusta.

Jos varaat lennot itse tai haluat muusta syystä osallistua vain itse kiertomatkalle, saat matkan hinnasta alennuksen.

Huom! Ilmoita matkalle lähtevien pituudet varauksen teon yhteydessä kommenttikentässä tai välittömästi vahvistuksen saatuasi matkustajatiedoissa kirjautumalla Minun matkani -sivulle. Tarvitsemme tiedot viimeistään kuukausi ennen lähtöä, jotta kaikille voidaan jo ennakkoon varata kooltaan mahdollisimman hyvin sopiva polkupyörä. Voit ilmoittaa tiedot myös sähköpostilla osoitteeseen info@temamatkat.fi, muista merkitä varausnumero sähköpostin otsikkoon.

Valuutta
Kuna (HRK).
Valuuttaa voi vaihtaa Suomessa pankeissa ja rahanvaihtotoimistoissa. Varaa paikallista valuuttaa käteisenä ainakin ensimmäisten päivien tarpeeseen, jotta et heti joudu etsimään pankkiautomaattia.

Luottokortit hyväksytään maksuvälineenä useissa kaupoissa ja ravintoloissa. Pankkiautomaatteja on suuremmissa kaupungeissa. Pienissä liikkeissä, torilla, katukeittiöissä ja rannalla tarvitset ostoksiin käteistä rahaa.

Matkan hintaan sisältyvät ohjelman mukaiset ateriat. Matkakassaa arvioidessa kannattaa huomioida muut ateriat, ruokajuomat (myös yhteisillä aterioilla) ja virvokkeet, kahvit, matkamuistot sekä juomarahat. Aluksella viikon aikana nauttimasi juomat lisätään hyttilaskuun, jonka maksat käteisellä (EUR tai HRK) päivää ennen kotiinlähtöä suoraan laivan henkilökunnalle. Luottokortit eivät käy maksuvälineenä laivalla.

Juomarahat
Kroatiassa on tapana antaa juomarahaa, yleensä noin 10 % laskun loppusummasta – myös ravintoloissa, joissa palveluraha on mukana laskussa. Baareissa ja takseissa on tapana pyöristää laskun loppusummaa ylöspäin.

Juomarahat kapteenille ja laivan muulle miehistölle eivät sisälly matkan hintaan. Suosittelemme, että varaat niihin noin ERU 45 / henkilö tai HRK 340 / henkilö. 

Ilmasto ja vaatetus
Varhain keväällä ja myöhään syksyllä voi sää olla vaihtelevaa. Touko- ja syyskuussa päivän ylin lämpötila on tilastollisesti 25 asteen ja yön alin 15 asteen paikkeilla. Meriveden lämpötila on toukokuussa keskimäärin n. 17 astetta ja syyskuussa n. 23 astetta. Lähempänä lähtöpäivää kannattaa tarkistaa ajan tasalla oleva lähipäivien sääennuste netistä, esim. www.foreca.fi tai www.bbc.com/weather.

Ravintolapäivällisille on tapana pukeutua asiallisesti siistimpään asuun, mutta muuten mukaan ei tarvitse pakata muodollisempia vaatteita. Rannat ovat useimmiten pikkukiveä, joten uimakengille on käyttöä. Muista uima-asu – tai kaksikin! Uimiseen on tilaisuuksia sekä alukselta käsin että pyöräilyjen aikana. Rantapyyhkeen voit lainata alukselta.

Pyöräilymatkasta
Polkupyörät ovat vaihdepyöriä (24 vaihdetta) ja niissä on käsijarru. Päivämatkoilla ei ole mukana huoltoautoa, mutta jos esimerkiksi pyörän kumi puhkeaa, saamme apua paikan päälle soittamalla.Viikon aikana pyörämme vaihtuvat, mutta niiden taso on kuitenkin sama. 

Pyöräilykypäriä on lainattavissa, mutta suosittelemme, että otat oman pyöräilykypärän mukaan. Se tuntuu varmasti sopivammalta. Ota kypärän lisäksi mukaan aurinkovoide, aurinko-/pyöräilylasit, pyöräilykäsineet sekä halutessasi satulanpehmuste (esim. geelipehmuste tai pyöräilyhousut). Urheilusandaaleissa on vilpoisampi pyöräillä, mutta pyöräilemme myös hiekkateillä, jolloin umpinainen jalkine on suositeltava. Pakkaa mukaan myös selkäreppu ja vesipullo, jota voit kuljettaa repussa (pyörissä ei ole pyörälaukkuja). Jos haluat, että vesipullo on helpommin käsillä pyöräilyjen aikana, ota mukaan pyörän ohjaustankoon koukulla tai pussissa kiinnitettävä vesipullo. Tällä matkalla ei ohjelmassa ole retkilounaita, joten mukaan ei tarvitse ottaa aterimia.

Suosittelemme totuttelua pyöräilyyn ennen matkaa tekemällä 10–20 kilometrin pyörälenkkejä, mieluummin pyörällä, jossa on käsijarrut.

Lisää vinkkejä varusteista ja lisätietoja löydät täältä.

Pyöräilyreitit ja pituudet

Joinakin päivinä ohjelma voi muuttua johtuen esimerkiksi säätilasta (kovasta tuulesta).

Päivä 1: Saapuminen Dubrovnikiin, ei pyöräilyä.

Päivä 2:  Pyöräilyä Konavlessa, Cilipi – Gruda, noin 14 km.

Päivä 3:  Pyöräilyä Mljetin saarella, Pomena – Mljetin kansallispuisto – Pomena, noin 16 km.

Päivä 4: Pyöräilyä Hvarin saarella, Jelsa (edestakaisin), noin 26 km.

Päivä 5: Pyöräilyä Bracin saarella, Bol (edestakaisin), noin 14 km.

Päivä 6: Pyöräilyä Korculan saarella, Korculan kaupunki (edestakaisin), noin 14 km.

Päivä 7: Risteily Peljesaciin ja Elafitin saarille, ei pyöräilyä.

Päivä 8: Kotimatka, ei pyöräilyä.

Alus
Hotellitiedoissa nimeltä mainittu laiva MV Otac Nikola on mainittu esimerkkinä laivan tasosta ja varustelusta. Alus voi myös olla jokin muu samantasoinen alus.

Hyteissä on oma wc ja suihku sekä keskusilmastointi. Sähkövirran jännite aluksella 220 V, adapteria ei tarvita. Aluksella on pieni aurinkokansi ja pieni poreallas. Aluksella on myös maksuton Wifi, joka toimii melko hyvin melkein koko risteilyn ajan. Hyttejä ei siivota risteilyn aikana, mutta noin puolivälissä matkaa vaihdetaan kylpypyyhkeet ja tyhjennetään roskakori. Aluksella nautittavat ateriat ovat yksinkertaisia kolmen ruokalajin aterioita. Alukselle ei saa viedä omia juomia, ei edes vettä tai virvoitusjuomia.

Matkareittiin voi tulla ennalta-arvaamattomia muutoksia säätilan ja tuulten tai muiden olosuhteiden vuoksi ja päiväohjelmissa mainittu lounas voidaan vaihtaa päivälliseen, jos se on ohjelman sujuvuuden ja aikataulun kannalta parempi.

Lue lisää Kroatiasta
Hyödyllisiä ja mielenkiintoisia lisätietoja maasta sekä ulkoasiainministeriön matkustustiedotteet löydät ulkoministeriön nettisivuilta www.formin.fi, Maat ja alueet -osiosta.

Lue myös
Yleistä passi- ja viisumiasioista sekä rokotuksista ja matkailuterveyteen liittyvistä asioista Hyvä tietää -osiosta ja Matkailijan terveysoppaasta Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen nettisivuilta www.thl.fi.

Hotellitiedot

Kaikkiin matkoihimme sisältyvät ohjelman mukaiset

  • Lennot & majoitus
  • Palvelumaksut
  • Ateriat
  • Sisäänpääsymaksut
  • Maistiaisia
  • Tema-oppaan palvelut
  • Katso päiväohjelma

Suosittelemme myös Pyöräilymatkat

 
XClose