Vinkit & artikkelit

Tavoitteena täydellinen tasapaino

Kohteliaisuus, perinteiden kunnioitus, tyyni mieli – thaimaalaisten pyrkimys täydelliseen tasapainoon vaikuttaa jopa aikakäsitykseen. Kiire häviää, kellonajat muuttuvat viitteellisiksi. Harmonia löytyy myös ruokapöydästä, jossa hapan ja makea täydentävät toisiaan. Tasapaino on Thaimaassa niin sisäistetty, että sen vaikutus ulottuu käyttäytymisenä ja asenteena myös vierailijan mieleen.

Länsimainen suorasukaisuus, tapa sanoa asiat kaunistelematta niin kuin ne ovat, joskus vieläpä kärjistetyn piikikkäästi, ei kuulu thaimaalaiseen kulttuuriin. Thaimaassa konflikteja pyritään välttämään viimeiseen saakka, kenenkään ei haluta menettävän kasvojaan. Ja toisen ihmisen arvostus ja kunnioitus – se jaksaa hämmästyttää.

Matka muokkaa sekä ulkoisesti että sisäisesti

Thaimaalaisilla tuntuu hymy olevan herkässä – ”onnellinen kansa”, ajattelee moni matkailija. Maata kutsutaan myös ”Hymyn maaksi”, ”Land of smiles”. Hymyilet thaimaalaiselle, ja hän vastaa hymyllä – muista sama asia myös toisin päin.

Hymyllä on kuitenkin myös varjopuolensa: törmäät thaimaalaiseen, ja pahoittelun sijasta hän hymyilee. Kun kompastut ja kaadut, thaimaalaisen hymy ei tarkoita vahingoniloa, vaan rohkaisua. Thaimaassa hymy sopii lähes tilanteeseen kuin tilanteeseen, hymyllä on toistakymmentä erilaista merkitystä ja kuvausta kohteliaasta hymystä hymyyn, jolla pahoitellaan vaikkapa matkalaukun katoamista. Länsimaisen ihmisen voi olla vaikea erottaa hymyjen merkitystä, joten asiaa tuskin kannattaa edes syvällisemmin miettiä.  

Hymyllä pyritään kaikin keinoin välttämään välikohtauksia ja vastakkainasetteluja. Hymy on hymy – meille aina positiivinen ele.

”Pysähdyin äkisti, sillä huomioni varasti hohtavan kultainen buddhan patsas – nähtyäni patsaan levollisen asennon ja ilmeen aika tuntui seisahtuvan, kaikki liike pysähtyi. En luonnollisesti tajunnut, että suoritin äkkipysähdykseni keskellä vilkkainta jalkakäytävää, korvani täynnä liikenteen hälinää, ihmisten ja eläinten äänten sekamelskaa – puhumattakaan sadoista visuaalisista ärsykkeistä, joita aivoni yrittivät ymmärtää.

Minuun törmättiin, kaaduin jalkakäytävälle – jos muhkuraista maakaistaletta nyt sellaiseksi voi nimittää. Makasin pitkin pituuttani kasvot hiekkaisessa maassa. Punnersin itseni ympäri ja katsoin ylöspäin. Ehdin laskea kahdeksat minuun alaspäin katsovat kasvot – kaikki hymyilivät! Ennen kuin ehdin reagoida vihaisesti, muistin ystäväni sanat: jos sinulle hymyillään, hymyile takaisin.” 

Maassa maan eli Thaimaan tavalla

Thaimaassa tervehditään yleisesti asettamalla kämmenet yhteen sormien osoittaessa ylöspäin. Kädet koskettavat kevyesti ylävartaloa – mitä korkea-arvoisempaa henkilöä tervehditään, sitä korkeammalle tervehdys ulottuu ja sitä syvemmin henkilölle kumarretaan. Tervehdys voidaan suorittaa seisoen, liikkeessä tai istuen, aloitteen tervehdykseen tekee henkilöistä nuorempi tai alempiarvoisempi. Tervehdystä kutsutaan nimellä Wai. 

Kuka sitten on alempana arvoasteikossa? Tarkkaan hierarkiaan perustuvassa yhteiskunnassa thaimaalaiset pyrkivät heti selvittämään vieraalta tämän arvon hyvinkin henkilökohtaisilta kuulostavilla kysymyksillä, sillä arvo määrittelee käyttäytymisen. Toki myös vaatteet ja muu ulkoinen olemus kertoo henkilön asemasta.

Kohteliaisuudella, arvostuksella ja itsehillinnällä haetaan kanssakäymisissä tasapainoa – thaimaalaiset pyrkivät kaikin keinoin, myös kompromissein, välttämään riitoja ja välikohtauksia. Avoin vihamielisyys tulkitaan henkien ärsyttämiseksi, joka voi johtaa väkivallan tekoihin. Erimielisyyksien sattuessa molemmille osapuolille pitää varmistaa kunniallinen ulospääsy.

Monta elämää takana – ja edessä?

Noin 90 % thaimaalaisista on buddhisteja. Uskonnon uskotaankin olevan yksi thaimaalaisten tasapainon salaisuuksista, sillä useat heidän tavoistaan periytyvät buddhismista. Uskonnon mukaan ihminen elää monta elämää, joiden kulku määräytyy menneiden tekojen ja ihmisen henkisen kehityksen mukaan. Itsekkyys ja ahneus johtavat kärsimyksiin, rakkaus ja myötätunto tuovat onnellisuutta.  

Buddhistien mukaan tie mielenrauhaan löytyy, kun ihminen unohtaa halunsa ja kilvoittelunsa. Lopullisena tavoitteena on nirvana, täydellinen rauha. Ihminen on sopusoinnuissa muiden ihmisten ja maailman kanssa.

“Tervehdin isäntää ja emäntää asettamalla kämmeneni vastakkain ja kumartamalla. Minulle tarjotaan lasillinen raikasta vettä!? Kehtaanko kieltäytyä? Päätän, että en sittenkään, sillä muistan tervetuliaisveden kuuluvan asiaan. Riisun jalkineeni – sekin kuuluu thaimaalaisiin tapoihin, ja on onneksi suomalaisille tuttua.

Minut ohjataan sisälle olohuoneeseen, katseeni etsii mutta ei löydä istumapaikkaa. Vihdoin ymmärrän istua lattialle – sillä sinne ruokakin on katettu.”

Vuoristoheimojen vieraana

Tuntemattomampi osa Thaimaata sijaitsee vuoristoisella ja metsäisellä alueella maan pohjoisrajalla, Laosin ja Burman tuntumassa. Alueella asuu seitsemän merkittävämpää vuoristoheimoa – alun perin heimot ovat muuttaneet alueelle Kiinasta ja Tiibetistä. Kullakin heimolla on oma kielensä ja omat tapansa.

Toisin kuin valtaosa muista thaimaalaisista, vuoristoheimot eivät ole kääntyneet buddhalaisiksi, vaan noudattavat animismin periaatteita. Sen mukaan ihminen on tasavertainen jokaisen eläimen, kasvin ja luonnonesineen ja -ilmiön kanssa. Heimojen shamaanit, tietäjät, pyytävät rituaaleilla lupaa mm. käyttää eläimiä ja kasveja ravinnoksi.

Alun perin heimot ovat raivanneet metsästä viljelysmaata perinteisin keinoin kaatamalla ja polttamalla. Metsänsuojelu ulottuu kuitenkin nykyisin maan syrjäisimpiinkin kolkkiin, ja heimot ovat joutuneet turvautumaan nykyaikaisempiin menetelmiin – ja osin luopumaan maanviljelystä. Yksi uusista tulonlähteistä on turismi.

TEMA-matkalla Bangkokista, Enkelten kaupungista Mekong-joelle pääset kurkistamaan Lahu- ja Hmong-heimojen elämään Chiang Rai -kaupungin läheisyydessä. Matkallamme osallistut myös ainutlaatuisen luonnon suojeluun, istutat esimerkiksi heimojen mukana uusia puita. 

Aterian täydellinen tasapaino

Thaimaalainen keittiö on löytänyt tiensä maailmalle, sillä sen tarjoama makuyhdistelmien kirjo on ainutlaatuinen. Tulisen, makean, happaman, karvaan ja suolaisen yhdistelmä löytyy paitsi yhdestä ja samasta ruokalajista, myös ruokalajien yhdistelmästä. Sen vuoksi thaimaalaisessa ruokapöydässä on useita ruokalajeja, joista jokainen voi koota oman yhdistelmänsä.

Lähes kaikkia ruokalajeja yhdistää tuoreiden yrttien ja mausteiden lisäksi kalaliemi, jota käytetään ruoan valmistuksen perustana. Kalaliemi tuo ruokiin suolaisuuden. Mitä lähemmäs maan rajaseutuja edetään, sitä enemmän myös ruoassa on naapurimaiden vaikutusta. Yksi kaikkia yhdistävä tekijä on kuitenkin riisi – sen käyttö ulottuu aamiaisesta jälkiruokiin. Riisin merkityksestä kertoo, että nälkää, ruokaa ja riisiä kuvaava sana on yksi ja sama.

Muita tyypillisiä thaimaalaisia ruokalajeja ovat kookosmaitoon valmistetut keitot ja nuudelit, joista kummastakin on kymmeniä jos ei satoja paikallisia muunnelmia. Lihat – kana, porsas, nauta – on yleensä valmiiksi pilkottu suupaloiksi ja friteerattu tai grillattu. Samoin on tehty äyriäisille. Jälkiruokia yhdistävät tuoreet hedelmät – osa hyvinkin eksoottisia maultaan ja jopa tuoksultaan.

”Katson pieniä ruokakulhoja ja mietin itsekseni niiden sisältöä. Ruokailijatoverini keräävät lautasilleen suupaloja – Thaimaassa liha näköjään pilkotaan valmiiksi suupaloiksi – ja riisiä. Yksi kulhoista kiehtoo minua erityisesti, sillä muistan lukeneeni erittäin vahvasta chilitahnasta… ja minullahan on omasta mielestäni rautainen vatsa.

Dippaan kananpalan chilitahnaan ja ymmärrän heti tehneeni virheen: polte turruttaa salamannopeasti suun, työntyy nenäonteloon ja silmiin, jopa korvani tuntuvat punoittavan. Naapuri huomaa tuskani ja tarjoaa viilentävää kurkkua. Odotan kauhulla, mitä vatsani sanoo.”

Harmonian vastapainoksi värikäs historia – ja hallitsija!

Itsenäisyyttä vaalivien hallitsijoiden ansiosta Thaimaa – aikaisemmalta nimeltään Siam – ei kokenut naapurimaidensa kohtaloa, ja joutunut esimerkiksi Englannin tai Ranskan siirtomaaksi. Maa kehittyi vuoden 1932 jälkeen – jolloin silloinen kuningas pakotettiin laatimaan maan ensimmäinen perustuslaki ‒ joko sotilas- tai siviilihallinnossa, kuitenkin ilman ulkopuolisten maiden vaikutusta.

Levottoman, vallankaappausten tai niiden yritysten täplittämän ajan jälkeen Thaimaa on 1980-luvulta lähtien kehittynyt voimakkaasti myös teollisuusmaana – ja ainutlaatuisena matkakohteena. Maa on samoin ottanut aktiivisen roolin kansainvälisessä toiminnassa sekä ASEAN-valtioiden keskuudessa että Yhdysvaltojen liittolaisena. Thaimaa on myös lähettänyt joukkojaan esimerkiksi Afganistaniin ja Irakiin.

Vuonna 2006 pääministeri Thaksin Shinavatra – telealan miljonääri – syöstiin vallasta. Kesäkuun 2011 vaalit voitti aiemmin oppositiossa ollut Pheu Thai -puolue, jota johtaa Yingluck Shinawatra, Thaksin Shinavatran nuorin sisar. Vaikka maan hallinto on vaihtunut tiuhaan, kuninkaan asemaa ei ole kuitenkaan kyseenalaistettu.

Rytmikäs kuningas

Vuodesta 1946 asti Thaimaan kuninkaana on ollut Bhumibol Adulyadej, eli Rama IX. Hän on ”virkaiältään” maailman pisimpään hallinnut kuningas. Thaimaassa kuningas on osallistunut aktiivisesti maan politiikkaan toisin kuin maissa, joissa kuningas on jäänyt vain edustukselliseksi keulakuvaksi.

Kuninkaallisten asema on koskematon kattaen sekä fyysisen että sanallisen koskemattomuuden. Niinpä thaimaalaiset ovatkin äärimmäisen herkkiä silloin, kun keskustelun aiheena on kuningas. Onpa joitain turisteja pidätettykin, jos heidän on katsottu puheillaan tai teoillaan loukanneen kuninkaallisia. Tätä taustaa vasten on helppo ymmärtää thaimaalaisten lehtien ja muiden medioiden kuninkaallisia koskevat kohteliaat ja jopa ylistävät artikkelit. Esimerkkinä kannattaa katsoa vaikkapa tämä sivu: 

Vaikka kuninkaalliset ovat palvottuja ja alamaisten mielestä usein tavallisen arjen yläpuolella, Thaimaan kuninkaalla on maallisempikin harrastus. Kun kuningas asui nuorena miehenä Sveitsissä, hän opiskeli klassista musiikkia. Kuultuaan jazzia ja bluesia hän kuitenkin hullaantui noiden maallisempien musiikkityylien rytmistä, ja opetteli soittamaan saksofonia, klarinettia ja trumpettia.  Kuningas tutustui jazzin suuriin nimiin kuten Count Basie, Benny Goodman ja Duke Ellington, ja perusti Thaimaassa oman yhtyeen.  Soittamisen lisäksi kuningas on myös säveltänyt ja sanoittanut useita jazz- ja blues-kappaleita.

”Tunnen sydämeni lyönnit – tai oikeammin kuulen ne, sillä veri kohisee korvissani. Jatkamme puuskuttaen kiipeämistä, kostea ja kuuma ilma ohenee ja viilenee. Selkään liimautunut paitani tuntuu äkkiä hyvin kylmältä. Silmissäni hämärtyy! Katson ympärilleni: maisema peittyy harmaaseen harsoon. Olemme kiivenneet pilvien tasalle – pilvien, jotka ovat niin täynnä kosteutta, että tukkani ja kaikki vaatteeni ovat hetkessä läpimärät.

Yläviistossa kuultaa valo. Puhkaisemme pilven kannen ja nousemme häikäisevään aurinkoon. Retkikuntamme pysähtyy vaistomaisesti. Jokainen kääntelee päätään tietämättä mihin katsettaan kohdistaisi. Sillä kukaan ei ole koskaan nähnyt pilvien yläpuolelle kohoavan vuoristomaiseman vertaista. Puistatus : märät ja kylmät vaatteet, vuorelta puhaltava viileä tuuli, uskomattomat maisemat.”

Lukeeko tulevaisuus tähdissä?

Thaimaan perinteitä kunnioittavalle kansalle maan muutaman vuoden takaiset poliittiset levottomuudet aiheuttivat suuria henkisiä ristiriitoja. Niitä pyrittiin ratkaisemaan monin eri tavoin ja monilla eri tasoilla. Yksi esimerkki korkeimman tason ratkaisuyrityksistä oli feng shui -ajattelun ulottaminen jopa maan hallintorakennuksiin – jospa harmonia saavutettaisiin rakennusten, huonekalujen ja kasvien feng shui -opin mukaisella sijoittelulla? 

Vaikka feng shui perustuukin muinaiseen kiinalaiseen ajatteluun, monille länsimaalaisille uskomus fyysisten esineiden vaikutuksesta henkiseen hyvinvointiin tuntuu vieraalta. Thaimaalaisille se on kuitenkin täysin jokapäiväistä – kuten on myös taikausko. Sen vaikutukseen uskotaan kaikissa kansanluokissa työläisistä oppineisiin. Onnenesineitä käytetään, ennustuksia ja astrologeja kuunnellaan jopa hallitustasolla.

Tässäkin tavoitteena on ristiriitojen välttäminen ja tasapainon löytäminen. Se löytyy Thaimaasta.

Kiinnostuitko Thaimaasta?

Tutustu TEMAn matkavalikoimaan Thaimaassa

Lähteitä:
Markus Lehtipuu: Thaimaa, Laos & Kambodzha (Suomalainen Matkaopas, 2009)
Löytöretki Thaimaan keittiöihin (Ullman, 2009)
China Williams: Lonely Planet Thailand (Lonely Planet, 2007)
Paul Gray: The Rough Guide to Thailand (Rough Guides, 2006)
Robert Cooper: Culture Shock! Thailand: A Survival Guide to Customs and Etiquette (Marshall Cavendish, 2008)
James O‘Reilly: Travelers’ Tales Thailand: True Stories (Travelers’ Tales, 2002

 
XClose
 
XClose
Tilaa TEMA-matkojen uutiskirje!

Uutiskirje pitää sinut ajan tasalla TEMA-maailman tapahtumista. Saat suoraan sähköpostiisi viimeisimmät matkauutuudet, houkuttelevat tarjoukset ja kertomukset kaukaisista maailmankolkista. .

Täytä vain tiedot alle ja lähetä tilaus matkaan!


Jokaisen Teman Uutiskirjeen alalaidassa on peruutuslinkki, jota klikkaamalla voit päättää tilauksesi koska tahansa.