Uutuus

Pyöräillen Canal du Midiä pitkinToulouse, Carcassone ja  Béziers 

Aloitamme pyöräilyviikon “vaaleanpunaisesta kaupungista”, noin 240 km päässä Canal Du Midistä ja pääsemme nauttimaan heti niin luonnonkauniista maisemista kuin historiallisista aarteistakin. Hyvillä polkupyörillä rauhallisessa tahdissa poljeskellen ja paikallisen kulttuurin helmistä nautiskellen ei viikosta voi tulla muuta kuin onnistunut pyöräilyviikko. Kohokohtia on useita – kirjakauppa Le Trouve, maailmanperintökaupunki Carcassonne, sulut Fonseranesissa, vain muutamia mainitaksemme. Ranska, hyvä ruoka ja erinomaiset viinit kuuluvat erottamattomasti yhteen. Myös näistä antimista pääsemme nautiskelemaan sekä retkilounailla että viihtyisissä ravintoloissa.  

Tärkeää tietoa

Maat: Ranska

Matkatyyppi: Pyöräilymatka - vaikeustaso 2, kohtalainen

Matkan pituus: 8 päivää

Ryhmän koko: 11-14 henkeä

Viisumi tarvitaan: Ei

Kohokohdat

  • Rauhalliset pyöräilyreitit
  • Historialliset Carcassonne och Béziers
  • Retkilounaat luonnonhelmassa
  • Fonseranesin sulut
  • Vaikuttava Narbonne

Päiväohjelma
Syksy 2019

Päivä 1 – Tervetuloa Toulouseen
Saapuessamme Toulousen lentoasemalle, toivottaa Tema-opas meidät tervetulleiksi uudelle pyöräilymatkalle. Kun koko ryhmä on koossa, on vuorossa bussikuljetus Toulousen keskustaan, jossa teemme kaupunkikiertoajelun. 


Tutkimme yhdessä kaupungin kapeita historiallisia katuja La ville rosessa, vaaleanpunaisessa kaupungissa, ihaillessamme samalla kaupungin vaikuttavaa arkkitehtuuria. Monet Toulousen vanhimmista rakennuksista on rakennettu kaupungin omista tiilistä, joista kirjaimellisesti heijastuu vaaleanpunaisen eri sävyt. Tästä Toulouse onkin saanut lempinimensä vaaleanpunainen kaupunki.Juuri leivotun leivän ja tuoreen paahdetun kahvin tuoksut leijailevat ilmassa, talojen ja katujen välissä, samoin kuin orvokkien tuoksu, mikä luo kaupunkiin viehättävän tunnelman. Orvokki on kaupungin symboli ja sitä näkee useissa putiikeissa mitä erilaisimmissa muodoissa. Orvokkisaippuoita, orvokkiparfyymeja, orvokkimakeisia ja vaatteita, joihin on painettu kauniita orvokkikuvioita sekä paljon muita mielenkiintoisia esineitä, joiden teemana on orvokki. Vierailemme Le Capitolessa ja sen valtavissa saleissa, jotka on koristeltu 1800-luvun puolestavälistä peräisin olevilla vaikuttavilla kattomaalauksilla. Kaupungin sydämestä löydämme vanhan Couvent de Jacobinsin luostarin, joka on rakennettu jo vuonna 1229. Luostarin arkkitehtuuri muistuttaa palmupuun lehtiä, jotka nousevat jopa 28 metrin korkeuteen. Jos aikataulumme niin sallii, käymme tutustumassa paikalliseen kahvilaan ja mikäpä kahvin kanssa maistuisi paremmin kuin kaupungille tyypillinen orvokin makuinen leivonnainen. Tehtyämme kaupunkikierroksen Toulousessa, on aika suunnistaa kohti hotelliamme. 

Illalla nautimme yhteisen tervetuloillallisen yhdessä kaupungin perinteisessä ravintolassa.


Päivä 2 – Pyöräillen Castelnaudaryyn
Nyt on aika jättää Toulouse ja edessämme on odotettu ensimmäinen pyöräilypäivä, jonka aikana uudet kulkuvälineet tulevat meille tutuiksi. 

Poljeskelemme rauhallisessa tahdissa itään päin, päämääränämme Castelnaudaryn markkinakaupunki. Pyöräilemme läpi alueen, jota jo roomalaiset aikoinaan käyttivät kuljetusreittinään. Alunperin Castelnaudary rakennettiin 1100-luvulla linnan ympärille. Kataarit piirittivät linnan kaksi kertaa ja se tuhottiin vuonna 1229. Täällä vihittiin loisteliain menoin käyttöön Canal du Midi, joka yhdistää Bordeaux’sta lähtevän Garonnojoen ja Välimeren. Kanavaa kutsutaan yleisesti kahden meren kanavaksi. Castelnaudaryssä sijaitseva allas on suurin koko kanavan varrella. Kaupungissa sijaitsee myös ainoa sisävesisatama Toulousen ja Välimeren välillä. Castelnaudary on tunnettu cassouletistaan, herkullinen pataruoka, jonka valmistamiseen on käytetty kanaa, papuja ja makkaraa tai sianlihaa. Tätä paikallista ja täyttävää herkkua kannattaa ehdottomasti maistaa, tulevathan sen maukkaat raaka-aineet juuri täältä. Mainittakoon myös, että jo vuodesta 1976 saakka Castelnaudaryssä on sijainnut yksi kuuluisan ranskalaisen muukalaislegioonan yksiköistä.

Päivä 3 – Pyöräretki Carcassonneen
Castelnaudaryn jäädessä nyt taaksemme ohitamme vaikuttavat St Rochin sulut, joita on yhteensä neljä kappaletta. Hetkisen kuluttua saavumme pieneen viehättävään Bramin kaupunkiin, joka on tunnettu kauniista siluetistaan. Keskusta muodostuu samankeskeisistä ympyröistä, jota nimitetään paikallisittain “circulade”. Pyöräilyreitillämme saamme ihailla Bramia, jota voisi kutsua oikeaksi keskiajan helmeksi. Bramista pyöräilemme pitkin luonnonkaunista Canal du Midiä, kunnes yhtäkkiä eteemme avautuu vaikuttava Carcassonnen kaupunki. Jo pitkän matkan päästä kaupunki esittäytyy näyttävästi keskiaikaisella viehättävyydellään ja ylittää mitä todennäköisimmin niin vierailijan kuin vierailijan korkeammatkin odotukset. Carcassonne, joka löytyy myös Unescon maailmanperintöluettelosta, restauroitiin 1800-luvulla sen kauniiseen alkuperäiseen asuun ja tänä päivänä se on yksi Ranskan merkittävimmistä vierailukohteista. Linnoitettu osa on ainutlaatuinen keskiaikainen rakennelma, jota ympäröi kahdessa rivissä suojamuurit. Kolmen kilometrin pituinen rakennelma hämmästyttää katsojan 53 tornillaan − Carcassonnen arkkitehtooninen aarre ja historian ystävän valloittavan mykistävä kohde. 

Ensimmäiset merkit ihmisen läsnäolosta alueella löytyvät noin 600 vuotta ennen ajanlaskumme alkua, mutta vasta 1000-luvun alkupuolella alkoi kaupungin vaikutusvalta kasvaa. Puolustusrakennelmat alkoivat muistuttaa nykyisiä 1200-luvulla, jolloin niiden rakentamiseen vaikutti merkittävästi tuon ajan Ranskan kuningas. 1600-luvulla uusien aseiden kuten ruudin ja kanuunoiden saapuessa, muuttui linnoitus nopeasti vanhanaikaiseksi puolustusjärjestelmäksi ja kaupunki muurien sisäpuolella menetti pitkälti merkityksensä, josta alkoi sen slummiutuminen. Elämä Carcassonnen kaupungin muurien ulkopuolella oli kuitenkin vauraampaa. Tuolloin suunniteltiin jopa vanhan kaupungin hylkäämistä kokonaan. Näin ei onneksemme tapahtunut, kiitos tästä kuuluu paikalliselle historijoitsijalle Jean-Pierre Mayrevieillelle ja arkkitehti Viollet-le-Duc’lle, jotka yhdessä vaikuttivat siihen, että Carcassonne sai sen entisen, sille kuuluvan loiston takaisin.

Pyöräilypäivän päätteeksi majoitumme hotelliimme. Päivämme jatkuu vielä mielenkiintoisella kävelykierroksella kaupungissa, jonka aikana näemme niin vanhan linnan kuin linnoituksenkin.

Päivä 4 – Vapaapäivä Carcassonnessa
Tänä päivänä meillä ei ole yhteistä ohjelmaa, vaan sinulle tarjoutuu erinomainen tilaisuus tehdä omia tutkimusretkiä Carcassonnessa ja sen ympäristössä. Tema-opas antaa mielellään vinkkejä ja vihjeitä päivän varalle. Mikäli haluat pyöräillä tänäänkin, ovat polkupyörät käytössä ja voit tutustua helposti vaikkapa kaupungin lähiympäristöön.

Päivä 5 – Pyöräillen Hompsiin
Nyt on tullut aika sanoa hyvästit Carcassonnelle ja otamme suunnan kohti Hompsia, joka on tämän päivän päämäärämme. Kanava seurailee nyt pitkin Aude-jokea ja me saavumme Minervoisen kunnan alueelle, joka on tunnettu hyvistä viineistään. Kuvankauniiden maisemien sydämessä, polkiessamme halki viehättävien kylien, näemme useita viiniviljelmiä matkamme viedessä kohti Hompsin satama-aluetta. Päivän aikana nautimme myös lounaan. 

Pysähdymme Aiguillesin suluilla, ja Puicherissa saamme ihailla taiteilija Joël Barthès’n upeita taideteoksia. Päivän päätteeksi saavumme pieneen vilkkaaseen Hompsin satamaan, jossa vallitsee viehättävän värikäs ilmapiiri. 

Ilta on varattu omille aktiviteeteille.

Päivä 6 – Pyöräretki Narbonneen
Pyöräilyreittimme etenee Hompsista alaspäin, näissä maisemissa silmä lepää. Matkan varrella näemme toinen toistaan viehättävämpiä rakennelmia − niin pieniä siltoja kuin akveduktejakin. Pian saavumme pienehköön viehättävään Ventenacin kylään, joka on tunnettu linnastaan. Linnan seinien sisäpuolelle kätkeytyy erinomainen viinikellari. Täällä pidämme hieman pidemmän tauon, ehdit nauttia kylän miellyttävästä tunnelmasta ja luonnollisesti vierailemme myös linnassa. Hyvien viinien ystäville vinkki − jätä pyörän sivulaukkuun tai reppuun tilaa viinipullolle tai kahdelle, varaamme aikaa myös viiniostoksille.

Päivän ohjemassamme on myös pieni kylä, Le Somail, joka oli vielä 1600-luvulla levähdyspaikka postilaivan matkustajille matkalla Toulouseen. Kylässä vierailemme sen kuuluisassa kirjakaupassa, Le Trouve − Tout de Livre. Kirjakaupan sanotaan olevan kirjoja rakastavan henkilön paratiisi. Yli 50 000 nidettä kahdessa kerroksessa, niin todella vanhoja harvinaisuuksia kuin uudempiakin kirjoja mahtuu tähän joukkoon. Kaikki kirjat ovat ranskankielisiä, niiden kauniit kannet, kirjakaupan ainutlaatuinen ilmapiiri ja vanhojen kirjojen tuoksu tekevät vierailustamme ikimuistoisen elämyksen. 

On aika jatkaa taas matkaa satulan selässä. Pian saavumme paikkaan, jossa kohtaa kaksi kanavaa. Pyöräilemme pitkin Canal de la Jonctionia kunnes saavumme Canal de Robinelle, joka johdattelee meidät kohti Narbonnea.Narbonnessa oli aikoinaan roomalaisten merkittävä satama. Vuosisatojen saatossa Aude-joen liettyminen erotti kaupungin noin 15 km pituisen matkan päähän Välimeren rannikosta. Kaupungin värikäs historia ja kulttuuriset perinnöt tarjoavat useita mielenkiintoisia nähtävyyksiä, joiden joukkoon kuuluvat arkeologinen museo, taidetta eri muodoissa, keskeneräistä Saint Just et Saint Pasteur de Narbonnen katedraalia ja arkkipiispan palatsia unohtamatta. Herkuttelijoille suosittelemme tutustumista kanavan toisella puolella sijaitseviin Les Halles -ruokamarkkinoihin, joilta löytyy niin vihanneksia, hedelmiä ja leivonnaisia kuin ostereita, kaloja ja muitakin merenherkkuja. Useimmissa paikoissa voit myös maistella näitä herkkuja. Kauniin kauppahallin rakentamiseen on käytetty sekä takorautaa että lasia.

Päivä 7 – Satulan selässä kohti Béziersiä
Tänään pyöräilemme pitkin Canal de la Robinea, kohti Sallés-d’Auden kylää. Reittimme varrella näemme sekä peltoja että kuivuneita patoja kunnes saavumme jälleen Canal du Midille. Hiljalleen pyöräillen saavumme Capestangin kaupunkiin, jossa nautimme maukkaan lounaan perinteisessä ravintolassa. Vatsat ja mieli tyytyväisinä pyöräilypäivämme jatkuu kohti länttä. 

Matkalla poikkeamme hieman “pääreitiltämme” ja teemme aikamatkan aina noin 500-luvulle ennen ajanlaskumme alkua, paikkaan nimeltä Oppidum d’Ensérune. Tällä pienellä mäellä oli asutusta noin 600 vuotta. Muinaisella asuinpaikalla on museo, jonne on sijoitettu alueella tehtyjä löytöjä arkeologisten kaivausten yhteydessä. Seuraava etappimme ei sijaitse kovinkaan kaukana, saavumme Malpasin tunnelille, joka rakennettiin vuonna 1967 kanavaan, jotta vältyttiin yhdeltä sululta. Näin oli syntynyt Euroopan ensimmäinen purjehduskelpoinen tunneli. Vaikkakin mäki muodostuu osittain hyvin huokoisesta hiekkakivestä, onnistuttiin kahdeksassa päivässä rakentamaan 165 metriä pitkä tunneli, joka sijaitsee kahdeksan metriä vedenpinnan yläpuolella. Kattoa jouduttiin vahvistamaan betonilla romahdusriskin välttämiseksi. 

Matkallamme kohti Béziersiä näemme toisen teknisen totetuksen, joka mahdollisti kanavan rakentamisen. Tärkein ja myös ehkä vaikuttavin on sulut Fonseranesissa, joiden avulla vedenpintaa pystytään nostamaan 20 metriä ja näin luomaan kulkuväylä noin 8000 alukselle, jotka ohittavat vuosittain nämä sulut. Rakennelmien taidonnäyte on 312 metriä pitkä “vesiportaikko”, joka on ansiokkaasti päässyt Unescon maailmanperintöluetteloon.Iltapäivällä saavumme Béziersiin, joka oli kerran roomalaisten siirtokunta ja myös tärkeä pysähdyspaikka niin kutsutulla Domitianuksen tiellä. Se oli tärkeä kauppareitti aina Roomasta Etelä-Espanjan Cadiziin. Kaupankäynti on aina ollut merkittävä elinkeino Béziersille, yksi tärkeimmistä tuotteista on ollut viini. Amforan, viinin kuljetus- ja säilytysastian juuret löytyvätkin joidenkin lähteiden mukaan juuri Béziersistä. 

Ennen yhteistä matkanpäätösillallista jää sinulle vielä hetki aikaa tutkia kaupunkia ominpäin.

Päivä 8 – Kotimatka
Pyöräilymatkamme Canal du Midin varrella on tullut päätökseensä. Toivomme, että tämä matka on ollut ikimuistoinen ja haluammekin toivottaa sinut lämpimästi tervetulleeksi uudelleen TEMA-matkojen mielenkiintoiseen maailmaan.

Kaikki tämä sisältyy matkaan

• Edestakainen lento Helsinki – Toulouse
• Muut kuljetukset ohjelman mukaisesti
• Majoitus
• 7 aamiaista
• 5 lounasta (4 retkilounasta)
• 2 illallista
• Viininmaistajaiset
• Lentokenttäkuljetukset
• Matkalaukun kuljetus hotellin vaihdon yhteydessä (1 / hlö)
• Polkupyörän vuokra
• Sisäänpääsymaksut ohjelman mukaisesti
• Tema-oppaan palvelut

MATKATIETOA

Päivä 1
Lentomatka Toulouseen. Yksi hotelliyöpyminen Toulousessa. Tervetuloillallinen.

Päivä 2
Pyöräilyä Toulousesta Castelnaudaryyn, noin 55 km. Ei suuria korkeuseroja. Aamiainen ja retkilounas. Yksi hotelliyöpyminen Castelnaudaryssä.

Päivä 3
Pyöräilyä Castelnaudarystä Carcassonneen, noin 45 km. Ei suuria korkeuseroja. Aamiainen ja retkilounas. Kaksi hotelliyöpymistä Carcassonnessa.

Päivä 4
Vapaapäivä Carcassonnessa, ei yhteistä pyöräilyä. Aamiainen.

Päivä 5
Pyöräilyä Carcassonnesta Hompsiin, noin 42 km. Ei suuria korkeuseroja. Aamiainen ja retkilounas. Yksi hotelliyöpyminen Hompsissa.

Päivä 6
Pyöräilyä Hompsista Narbonneen, noin 45 km. Ei suuria korkeuseroja. Aamiainen ja retkilounas. Yksi hotelliyöpyminen Narbonnessa.

Päivä 7
Pyöräilyä Narbonnesta Béziereen, noin 45 km. Ei suuria korkeuseroja. Aamiainen, lounas ja matkanpäätösillallinen. Yksi hotelliyöpyminen Bézierissä.

Päivä 8
Bussikuljetus Toulousen lentoasemalle, noin 2 tuntia. Kotimatka kohti Helsinkiä alkaa. Aamiainen.

Katso hotellitiedot matkan Hyvä tietää -osiosta. Tiedot hotelleista ovat alustavia ja muutokset mahdollisia.

Ranska

Asukasluku 60,7 milj.
Pinta-ala 549 000 km²
Uskonto Katolilaisia 85 %, muslimeja 8 %, protestantteja 2 %, juutalaisia 1 %, muita 4 %
Kieli Ranska, baski, bretoni
Valuutta Euro
Aikaero Suomen aika -1 tunti.

Hyvä tietää

Matkan hintaan sisältyy
Edestakainen reittilento Helsinki – Tolouse, majoitus jaetussa kahden hengen huoneessa, Tema-oppaan palvelut, kaikki ohjelman mukaiset kuljetukset, ateriat, retket ja sisäänpääsymaksut.

Yhden hengen huone lisämaksusta (tarkista hinta nettisivuilta varauksen hintaerittelystä tai asiakaspalvelusta.

Valuutta
Euro (EUR)

Tavallisimmat luottokortit toimivat useimmissa pankkiautomaateissa ja käyvät maksuvälineenä. Kannattaa ottaa matkakassaan mukaan käteistä ainakin matkan ensimmäisiä päiviä varten, jotta et heti joudu etsimään pankkiautomaattia.

Matkan hintaan sisältyvät ohjelmassa mainitut ateriat. Matkakassaa arvioidessa kannattaa huomioida muut ateriat, ruokajuomat (myös yhteisillä aterioilla), kahvit ja virvokkeet, matkamuistot ja juomarahat.

Juomarahat
Juomarahat eivät sisälly matkan hintaan. Suosittelemme, että varaat matkakassaasi noin EUR 25 / henkilö juomarahoja varten. Tema-opas kerää juomarahat matkan alussa yhteiseen kassaan ja huolehtii ryhmän puolesta juomarahojen antamisesta kuljettajille, mahdollisille paikallisoppaille ja ravintoloiden henkilökunnalle yhteisillä aterioilla. Jos haluat lisäksi jättää oman, henkilökohtaisen juomarahan, se ilahduttaa varmasti saajaa. Tema-oppaalta voit kysyä, millainen summa kulloinkin on sopiva.

Ilmasto ja vaatetus
Aikaisin keväällä ja myöhään syksyllä voi olla viileää ja sateistakin, joten kevyt villapusero tai takki sekä sadeasu tai ainakin voivat olla paikallaan. 

Lähempänä lähtöpäivää kannattaa tarkistaa ajan tasalla oleva lähipäivien sääennuste netistä, esimerkiksi www.foreca.fi tai www.bbc.com/weather.

Muistathan ottaa mukaan mukavat kengät, joissa jaksat kävellä kaupungeissa ja nähtävyyksiä katselemassa.

Lue lisää Ranskasta
Hyödyllisiä ja mielenkiintoisia lisätietoja maasta sekä ulkoasiainministeriön matkustustiedotteet löydät ulkoministeriön nettisivuilta www.formin.fi , Maat ja alueet -osiosta.

Lue myös
Yleistä passi- ja viisumiasioista sekä rokotuksista ja matkailuterveyteen liittyvistä asioista Hyvä tietää -osiosta ja Matkailijan terveysoppaasta Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen nettisivuilta www.thl.fi.

TÄRKEÄÄ TIETOA PYÖRÄILYMATKOISTA JA VALMISTAUTUMISESTA PYÖRÄILYMATKAAN!
Nauttiaksesi pyöräilymatkasta ja saadaksesi siitä kaiken irti kannattaa tutustua seuraaviin vinkkeihin ja ohjeisiin. 

Pyöräilytottumus
Pyöräilymatkamme on luokiteltu vaativuustason mukaan kolmeen luokkaan. Useimmat matkat ovat vaativuustasoltaan kohtalaisia, keskivaativia, jolloin päiväetappien pituus vaihtelee 20 km ja 65 km välillä ja korkeuserot ovat kohtuullisia. Näille matkoille riittää normaali peruskunto ja tottumus pyöräilyyn. Kannattaa tehdä harjoituksen vuoksi muutama pidempi 20–30 km pyörälenkki ennen matkaa, mieluiten pyörällä jossa on käsijarrut. 

Polkupyörät
Polkupyörät toimitetaan hotellille ennen ensimmäistä pyöräilyä ja matkan päätteeksi ne jätetään viimeiseen hotelliin. Mahdollisista poikkeuksista toimituksessa tai palautuksessa kerrotaan matkan esittelyssä. 

Polkupyörät tällä matkalla ovat hybridipyöriä, joissa on käsijarrut ja 7-27 vaihdetta (naisten- ja miestenpyöriä). Pyörissä on pyöräilylaukku, teline vesipullolle ja tavarateline. 

Jos käytät pyöräilykenkiä, voit lainata SPD-polkimia, ilmoitathan tästä meille jo varauksesi yhteydessä. Suosittelemme kuitenkin, että otat omat jo sinulle tutut polkimet mukaasi, asennamme ne paikan päällä. 

E-pyörää on mahdollista saada tälle matkalle. Sen hinta on EUR 110 per henkilö per pyöräilymatka.

Huoltomekaanikko on tarkistanut polkupyörän kunnon ennen sen toimitusta. 

Tavallinen pyöräilypäivä
Aamiaisen jälkeen ryhmä kokoontuu käymään oppaan johdolla läpi päivän etapin ja matkan varrelta löytyvät kohokohdat. Ryhmän koko on useimmiten alle 18 henkeä ja aamutapaamisen aikana on mahdollista jakaa ryhmä pienempiin ryhmiin, jotka pyöräilevät eri vauhtia. Näin voit vaikuttaa itse siihen, millainen päivästäsi vaativuuden suhteen tulee. Sen jälkeen noustaan pyörän selkään. Sovituissa paikoissa ryhmä kokoontuu taas yhteen pitämään vesi- tai lounastaukoa tai tutkimaan oppaan johdolla jotain nähtävyyttä. Päiväetappien pituus käy ilmi matkan ohjelmasta ja useimpina päiväin palataan takaisin hotelliin iltapäivän aikana. Ehdit käydä suihkussa ja levähtää ennen illallista. 

Hotellit
Olemme valinneet hotelleja, jotka sopivat parhaiten kokonaisuuteen niin pyöräilyreittien, luonnon kuin hotellin tunnelmankin puolesta. Luksusta on harvoin luvassa, vaan useimmiten hotellit ovat pienehköjä, keskitason, kolmen tähden hotelleja. Ne voivat olla esimerkiksi perheomisteisia pensionaatteja, agriturismoja (Italiassa) tai pikkukaupunkihotelleja, joiden lähistön kortteleissa on hyviä ravintoloita. Huoneissa on aina oma suihku ja wc. Yleensä hotellia vaihdetaan matkan aikana 2–3 kertaa, mutta joillain matkoilla kaikki matkan pyöräilyt toteutetaan samasta hotellista käsin. Hotellitiedot löydät matkan Hyvä tietää -osiosta, muutokset ovat mahdollisia.

Ateriat
Aamiainen sisältyy aina matkan hintaan, usein myös lounas. Lounaat ovat joko retkilounaita tai ravintolassa nautittavia lounaista. Matkaohjelmasta löydät tarkemmat tiedot matkan hintaan sisältyvistä aterioista, myös mahdollisista päivällisistä ja esimerkiksi viininmaisteluista. Ravintolalounailla ja -illallisilla ruokajuomat eivät sisälly matkan hintaan, vaan maksat ne erikseen paikan päällä. 

Matkatavarat ja huoltoauto
Matkatavarat kuljetetaan puolestasi hotellista toiseen bussilla. Matkalaukun kokonaispaino ei saisi ylittää 20 kg Tällä pyöräilymatkalla päiväetapeilla ei ole mukana huoltoautoa. Ongelmatilanteissa, esimerkiksi pyörän kumin puhjetessa, sen paikkaaminen tai  pyörän vaihto hoidetaan paikan päällä. 

Varustevinkit
Pakkaa mukaan pienehkö selkäreppu. Pyöräilyhousut tai geelipehmuste satulaan sekä pyöräilykäsineet ovat hyödylliset, mutta eivät pakollisia. Voit lainata pyöräilykypärän, mutta oma pyöräilykypärä on varmasti mukavampi, joten suosittelemme että otat sen mukaan. Epävakaisella säällä voi sade- tai tuulitakki olla tarpeen. 

Pyöräilijän muistilista
Pyöräilymatkalle varustaudutaan luonnossa liikkumiseen, mutta mitään kalliita erikoisvarusteita ei tarvita. Alla on luettelo suositteluista varusteista, joista useimmat varmaan löytyvät kotoasi. Mahdolliset matkakohtaiset lisätiedot ja suositukset löydät matkan Hyvä tietää -otsikon alta.

– Pyöräilyhousut tai geelipehmuste satulaan

– Pyöräilykypärä (tällä matkalla ei ole mahdollisuutta lainata kypärää!)

– Pyöräilykäsineet

– Kevyet urheilukengät

– Lämmin pusero

– Sadeasu, tuulitakki

– Uima-asu

– Pienehkö selkäreppu

– Veitsi, haarukka ja lusikka

– Muki ja juomapullo

– Pullonavaaja ja korkkiruuvi

– Aurinkolasit ja -voide

– Pieni matka-apteekki

– Muistikirja ja kynä

– Kamera, muistikortteja ja laturi

– Pieni taskulamppu

Tärkeää muistaa
Muistathan ilmoittaa meille pituutesi varauaksen yhteydessä, jotta voimme varmistaa sen, että saat juuri sinulle sopivan pyörän. Tämän tiedon täytät Minun matkani -osiossa. Tarvitsemme tämän tiedon heti varauksen tekemisen jälkeen, mutta viimeistään kuukautta ennen lähtöpäivää.

Pyöräilypäivät Canal du Midi -pyöräilymatkalla
Joitain reittejä voidaan joutua muuttaman muun muassa sääolosuhteiden takia.

Päivä 1

Saapuminen Ranskaan, ei pyöräilyä.

Päivä 2

Pyöräilyä Toulousesta Castelnaudaryyn, noin 55 km. Ei suuria korkeuseroja.

Päivä 3

Pyöräilyä Castelnaudarystä Carcassonneeen, noin 45 km. Ei suuria korkeuseroja.

Päivä 4

Vapaapäivä, ei yhteistä pyöräilyä.

Päivä 5

Pyöräilyä Carcassonnesta Hompsiin, noin 42 km. Ei suuria korkeuseroja.

Päivä 6

Pyöräilyä Hompsista Narbonneen, noin 45 km. Ei suuria korkeuseroja.

Päivä 7

Pyöräilyä Narbonnesta Béziersin, noin 45 km. Ei suuria korkeuseroja.

Päivä 8

Kotimatka Toulousesta Helsinkiin, ei pyöräilyä.

Tervetuloa TEMA-matkojen ikimuistoiselle pöräilymatkalle Ranskaan ja Canal du Midin varrelle!  

Hotellitiedot

Kaikkiin matkoihimme sisältyvät ohjelman mukaiset

  • Suomenkielisen Tema-oppaan palvelut
  • Huolellisesti valitut lennot ja hotellit
  • Ateriat
  • Sisäänpääsymaksut päiväohjeman mukaisesti
  • Maistiaisia
  • Katso päiväohjelma

Suosittelemme myös Pyöräilymatkat

 
XClose
 
XClose
Tilaa TEMA-matkojen uutiskirje!

Uutiskirje pitää sinut ajan tasalla TEMA-maailman tapahtumista. Saat suoraan sähköpostiisi viimeisimmät matkauutuudet, houkuttelevat tarjoukset ja kertomukset kaukaisista maailmankolkista. .

Täytä vain tiedot alle ja lähetä tilaus matkaan!


Jokaisen Teman Uutiskirjeen alalaidassa on peruutuslinkki, jota klikkaamalla voit päättää tilauksesi koska tahansa.